ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΝΕΟΔΙΟΡΙΣΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΝΕΟΔΙΟΡΙΣΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

3 Δεκεμβρίου 2022 0 Από aera

Συναδέλφισσα, συνάδελφε

Σε καλωσορίζουμε στην ΕΛΜΕ μας και εκφράζουμε τη βαθιά μας ικανοποίηση για τον διορισμό σου. Οι διορισμοί αυτοί αποτελούν δικαίωση για πολλούς από όσες και όσους ταλαιπωρηθήκατε για χρόνια από μία απαράδεκτη πολιτική που επέβαλε κάθε χρόνο να αναπληρώνετε τους εαυτούς σας. Αποτελεί, επίσης, μία δικαίωση για όλους όσους επιμέναμε και αγωνιστήκαμε προκειμένου τα κενά στα σχολεία να καλύπτονται με μόνιμους διορισμούς – μία ανάγκη που καθόλου δεν εξέλειψε με τους πρόσφατους διορισμούς που καλύπτουν ένα μόνο μέρος των πραγματικών αναγκών, γι’ αυτό και ο αγώνας μας για μόνιμους μαζικούς διορισμούς και κατάργηση της ελαστικής εργασίας συνεχίζεται.

 

Το ενημερωτικό φυλλάδιο που κρατάς έχει σκοπό να σε κατατοπίσει, όσο πιο αναλυτικά γίνεται, για τα εργασιακά, ασφαλιστικά και συνδικαλιστικά σου δικαιώματα. Είναι σημαντικό να γνωρίζεις ότι αυτά τα δικαιώματα κατακτήθηκαν με αγώνες. Επίσης, η υπεράσπισή τους και, κυρίως, η διεύρυνσή τους αποτελεί σημαντικό πεδίο διεκδίκησης και αγώνα για το εκπαιδευτικό κίνημα. Η συμμετοχή σου σε αυτούς τους αγώνες είναι σημαντική.

 

Τι είναι η  ΕΛΜΕ;

H  ΕΛΜΕ ‘Ανω Λιοσίων-Ζεφυρίου-Φυλής  είναι το πρωτοβάθμιο σωματείο των καθηγητών- εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα Γυμνάσια, Λύκεια και ΕΠΑΛ, Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, και ειδικό σχολείο των παραπάνω περιοχών. Μέλη του είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν ή έχουν οργανική θέση στα παραπάνω σχολεία με οποιαδήποτε εργασιακή σχέση. Για την εγγραφή σου δεν χρειάζεται να κάνεις κάποια ενέργεια, παρά μόνο, όπως και όλοι οι υπόλοιποι μόνιμοι συνάδελφοι, να ψηφίσεις στις εκλογές για την εκλογή ΔΣ ΕΛΜΕ που γίνονται προς το τέλος κάθε ημερολογιακού έτους κάθε χρόνο και να παραλάβεις την κάρτα μέλους ΟΛΜΕ, καταβάλλοντας την αντίστοιχη συνδρομή.

 

Τι είναι η ΟΛΜΕ

Η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) είναι το Δευτεροβάθμιο Εκπαιδευτικό Σωματείο (Ομοσπονδία) των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όλης της χώρας. Μέλη της είναι οι ΕΛΜΕ (Ενώσεις Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης).

 

Τι είναι η ΑΔΕΔΥ

Η Ανώτατη Διοίκηση Ενώσεων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΑΔΕΔΥ) είναι το τριτοβάθμιο συνδικαλιστικό σωματείο, όπου ανήκουν όλα τα σωματεία του δημόσιου τομέα.

 

Γιατί να είμαι μέλος της ΕΛΜΕ

Κύριος σκοπός του σωματείου μας είναι η προάσπιση των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών και ο αγώνας για ένα δημόσιο δωρεάν σχολείο που θα καλύπτει ολόπλευρα τις ανάγκες των μαθητών μας. Από τα βασικά αιτήματά του είναι οι μόνιμοι μαζικοί διορισμοί, η σταθερή και μόνιμη εργασία για όλους, η αύξηση μισθών και συντάξεων, η αντίσταση στην αξιολόγηση/κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών. Επίσης, αποτελεί τη συλλογική μας έκφραση, το όργανο που υπερασπίζει κάθε συνάδελφο από αυθαιρεσίες της διοίκησης. Για κάθε ζήτημα που σε απασχολεί, μπορείς να επικοινωνείς με τα μέλη του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ. Σε κάθε περίπτωση, η ΕΛΜΕ είμαστε όλοι και όλες και με την ενεργή συμμετοχή μας στις δράσεις της, καθώς και με τη συμμετοχή μας στις γενικές συνελεύσεις, αποφασίζουμε όλοι μαζί και συμβάλλουμε καθοριστικά στους αγώνες.

Τι είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων

Ο Σύλλογος Διδασκόντων αποτελεί συλλογικό όργανο για τη λειτουργία του σχολείου. Η λειτουργία του έχει τεράστια σημασία, γιατί έτσι διασφαλίζεται η δημοκρατία στο σχολείο, οι συλλογικές αποφάσεις για όλα τα ζητήματα. Η συμμετοχή μας σε αυτόν, η προσπάθεια να συζητάμε και να αποφασίζουμε με συλλογικό τρόπο για τη λειτουργία του σχολείου, είναι πολύ σημαντική. Έχουμε στη συνεδρίαση τα ίδια δικαιώματα με κάθε άλλο συνάδελφο ανεξάρτητα από τα χρόνια υπηρεσίας ή τη σχέση εργασίας. Όταν διαφωνούμε με την απόφαση που πλειοψήφησε, έχουμε δικαίωμα να καταγράφεται στα πρακτικά των συνεδριάσεων η γνώμη μας.

Όλοι οι συνάδελφοι συμμετέχουν ισότιμα στον σύλλογο διδασκόντων με οποιαδήποτε εργασιακή σχέση (μόνιμοι, αναπληρωτές, ωρομίσθιοι, κ.λπ.). Ο Σύλλογος Διδασκόντων έχει απαρτία και οι αποφάσεις του είναι έγκυρες όταν τα παρόντα μέλη είναι περισσότερα από τα απόντα.

Ο Σύλλογος Διδασκόντων (και κάθε εκπαιδευτικός χωριστά) έχει δικαίωμα (και υποχρέωση ταυτόχρονα) να ενημερώνεται για κάθε έγγραφο που φτάνει στο σχολείο. Επίσης, ο Σύλλογος Διδασκόντων κατανέμει όλες τις εργασίες του σχολείου.

Οι προφορικές εντολές είναι αυθαίρετες και δε συνιστούν υπηρεσιακή υποχρέωση για τον εκπαιδευτικό. Οποιαδήποτε απορία έχουμε πάνω στα εργασιακά μας καθήκοντα και δικαιώματα, απευθυνόμαστε στο σωματείο. Καταγγέλλουμε οποιαδήποτε καταπάτηση των δικαιωμάτων μας.

Για όλα τα εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά ζητήματα που προκύπτουν στο σχολείο ο Σύλλογος Διδασκόντων οφείλει να συνεδριάζει και να τοποθετείται για αυτά. Όλες οι συνεδριάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων πραγματοποιούνται εκτός διδακτικού και εντός εργασιακού ωραρίου, όπως προβλέπεται από την παρ. 3 του άρθρου 15 του ΠΔ 79/2017.

 

Διδακτικό και εργασιακό ωράριο

Το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών είναι απαραβίαστο και καθορίζεται από τον N.4152/2013, υποπ. Θ1, παρ.2 και τον Ν.2413/1996 αρ.48, παρ.2 και είναι το ακόλουθο:

Ο Ν. 1566/85 κάνει σαφή διάκριση μεταξύ εργασιακού και ιδακτικού ωραρίου, ορίζοντας με σαφήνεια ότι οποιαδήποτε απασχόληση στην τάξη εντάσσεται σε διδακτικό ωράριο. Κατά συνέπεια σε καμία περίπτωση   δεν ευσταθεί ότι μπορεί συνάδελφος να «απασχολήσει» παιδιά στην τάξη στα πλαίσια του εργασιακού του ωραρίου.

Μετά τη λήξη του διδακτικού σου ωραρίου μπορείς να αποχωρείς από το σχολείο εκτός εάν σου έχει ανατεθεί συγκεκριμένη διοικητική εργασία. Σε καμία περίπτωση η διάταξη του άρθρου 245 του ν. 4512/2018 δεν θεσπίζει υποχρέωση παραμονής στο σχολείο των εκπαιδευτικών για τον πέραν του διδακτικού ωραρίου χρόνο, παρά μόνο όταν η παραμονή συνδέεται με συγκεκριμένα καθήκοντα που έχουν ανατεθεί στους εκπαιδευτικούς από τα αρμόδια όργανα και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν των 6 ωρών ημερησίως και των 30 ωρών εβδομαδιαίως.

 

Τα διάφορα σεμινάρια, συνεδριάσεις συλλόγου διδασκόντων, ενημερώσεις-συναντήσεις με τους γονείς κ.λπ. δεν μπορεί να απαιτούν την παραμονή των συναδέλφων πέρα από το εργασιακό τους ωράριο και, ασφαλώς, σε καμία περίπτωση απογευματινές ώρες.

Το εργασιακό ωράριο δεν σημαίνει ότι ο/η εκπαιδευτικός δεν έχει δικαίωμα εισόδου ή πρόσβασης στον εργασιακό του χώρο νωρίτερα ή αργότερα από αυτό προκειμένου να προετοιμάσει την εργασία του. Πουθενά στο θεσμικό πλαίσιο δεν καταγράφονται τέτοιες απαγορεύσεις.

 

Τα δικαιώματα στην τοποθέτηση

Προσωρινή Τοποθέτηση

Οι εκπαιδευτικοί που διορίζονται τίθενται στη διάθεση των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και τοποθετούνται  προσωρινά  με  απόφαση  του  Διευθυντή  Εκπαίδευσης  σε  κενές  θέσεις σχολείων  της  περιοχής  μέχρι τη λήξη του  διδακτικού  έτους. Οι προϊστάμενοι των Διευθύνσεων ανακοινώνουν τις κενές θέσεις των σχολείων και καλούν τους νεοδιόριστους να υποβάλλουν δήλωση προτίμησης προσωρινής τοποθέτησης σε ένα ή και περισσότερα σχολεία της περιοχής διορισμού.

Κατά την τοποθέτηση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών προηγούνται οι ανήκοντες στις ειδικές κατηγορίες. Για τους λοιπούς εκπαιδευτικούς, σε περίπτωση που οι ίδιες θέσεις ζητούνται από περισσότερους υποψήφιους, προτιμώνται κατά σειρά όσες/όσοι έχουν τα περισσότερα μόρια/μονάδες μετάθεσης τοποθέτησης από οικογενειακούς λόγους:

  • Μονάδες συζύγου 4
  • 1ου παιδιού 4
  • 2ου παιδιού 4
  • 3ου παιδιού 6 και 7 για κάθε ένα από τα επόμενα παιδιά
  • Συνυπηρέτησης 4
  • Εντοπιότητας 2 (εφόσον ζητούν τοποθέτηση σε σχολική μονάδα Δήμου ή κοινότητας που είναι δημότες, όπως αυτές καθορίζονται από τις διατάξεις που ισχύουν για τις μεταθέσεις και τοποθετήσεις εκπαιδευτικών).

 

Σε περίπτωση ισοβαθμίας κατά τις προσωρινές τοποθετήσεις προηγούνται οι εκπαιδευτικοί που υπερέχουν κατά κριτήριο αν αυτά συντρέχουν και με την εξής σειρά:

α) στη συνυπηρέτηση

β) στην εντοπιότητα

γ) στους οικογενειακούς λόγους

δ) στη συνολική υπηρεσία (μονάδες 2 για κάθε έτος υπηρεσίας)

ε) στις δυσμενείς συνθήκες σχολείων όπου υπηρέτησαν (κάθε σχολείο έχει τις δικές του μονάδες)

Σε περίπτωση ισοβαθμίας και στα επιμέρους κριτήρια λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία και η σειρά δημοσίευσης του διορισμού τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί τοποθετούνται οριστικά σύμφωνα με τη διαδικασία των μεταθέσεων μέσα στην ίδια περιοχή.

 

Οριστική Τοποθέτηση – Μετάθεση

Οι αιτήσεις μετάθεσης-οριστικής τοποθέτησης υποβάλλονται από τους/τις εκπαιδευτικούς μέσα στους μήνες Οκτώβριο – Νοέμβριο κάθε έτους.

H σειρά που ακολουθούν οι διαδικασίες μεταθέσεων, τοποθετήσεων, αποσπάσεων είναι:

  • Προσδιορισμός οργανικών κενών για να γίνουν οι μεταθέσεις
  • Μεταθέσεις – Μεταθέσεις ειδικών κατηγοριών
  • Τοποθετήσεις:

α) Οργανικά υπεράριθμων (προηγούνται)

β) Μετατιθέμενων – Βελτιούμενων (από σχολεία της ίδιας περιοχής) – Διάθεση ΠΥΣΔΕ

4)  Αποσπάσεις από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ και σε υπηρεσίες του ΥΠΑΙΘ (Περιφέρειες, Δ/νσεις, Γραφεία, ΥΠΑΙΘ, ΑΕΙ, ΤΕΙ κλπ)

5) Τοποθετήσεις αποσπασμένων

 

Στο σύνολο των μορίων υπολογίζονται:

α) Μόρια δυσμενών συνθηκών

β) Μόρια συνολικής υπηρεσίας

γ) Μόρια γάμου και παιδιών

δ) Μόρια εντοπιότητας. Η εντοπιότητα υπολογίζεται όταν ζητείται τοποθέτηση στον Δήμο που έχει εντοπιότητα ο εκπαιδευτικός.

ε) Μόρια συνυπηρέτησης. Η συνυπηρέτηση υπολογίζεται όταν ζητείται τοποθέτηση στον Δήμο που εργάζεται ο/η σύζυγος.

 

Δυνατότητα υποβολής αίτησης μετάθεσης των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών

Οι εκπαιδευτικοί που διορίστηκαν (από το 2020 και μετά) έχουν δικαίωμα υποβολής αίτησης μετάθεσης μετά τη συμπλήρωση διετούς πραγματικής υπηρεσίας στην περιοχή διορισμού τους. Η ΕΛΜΕ μας διεκδικεί να μειωθεί ο χρόνος παραμονής των νεοδιόριστων σε ένα (1) έτος στη θέση τοποθέτησης, όπως ίσχυε τα προηγούμενα χρόνια, και παράλληλα να θεμελιώνεται δικαίωμα μετάθεσης.

 

Μισθολογικά εκπαιδευτικών

Μόνιμοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί εντάσσονται στο ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων. Αρχικά, όλοι οι νεοδιόριστοι κατατάσσονται στο ΜΚ1 και μετά την έκδοση των αποφάσεων αναγνώρισης προϋπηρεσίας και αναγνώρισης συνάφειας μεταπτυχιακών (2 ΜΚ) και διδακτορικών (6 ΜΚ) τίτλων σπουδών καταβάλλονται αναδρομικά οι διαφορές από την ημέρα ορκωμοσίας. Για τη μισθολογική εξέλιξη δεν λαμβάνεται υπόψη η υπηρεσία κατά τα έτη 2016 και 2017 (παγωμένα μισθολόγια), κάτι για το οποίο ζητάμε την κατάργησή του. Η προϋπηρεσία στους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς αρχίζει από την ημέρα δημοσίευσης του ΦΕΚ. Η μισθοδοσία από την ημέρα ορκωμοσίας/ανάληψης υπηρεσίας (Ν.3528/2007, άρθρ. 19 & 41).

Οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί έχουν κάποιες επιπλέον κρατήσεις με αποτέλεσμα ο καθαρός μηνιαίος μισθός να είναι μικρότερος σε σχέση με αυτόν του αναπληρωτή. Σημαντικότερη είναι η κράτηση για το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ) (ένας μικτός μισθός σε 12 μηνιαίες δόσεις) για τον πρώτο χρόνο από το διορισμό.

 

Δοκιμαστική Υπηρεσία – Μονιμοποίηση

Οι δημόσιοι υπάλληλοι που διορίζονται σε οργανικές θέσεις, διανύουν διετή δοκιμαστική υπηρεσία. Οι δόκιμοι εκπαιδευτικοί παρακολουθούν υποχρεωτικά προγράμματα εισαγωγικής επιμόρφωσης. Μέσα σε τρεις μήνες από τη συμπλήρωση της δοκιμαστικής υπηρεσίας το ΠΥΣΔΕ υποχρεούται να αποφασίσει αν ο «δόκιμος εκπαιδευτικός είναι κατάλληλος για μονιμοποίηση».

Με τον νέο κώδικα δημοσίων υπαλλήλων, στο άρθρο 40, η μονιμοποίηση πραγματοποιείται αυτοδικαίως με τη συμπλήρωση διετούς υπηρεσίας, εκτός και αν συντρέχουν ειδικοί λόγοι (π.χ. πειθαρχική ποινή, πειθαρχική εκκρεμότητα κ.λπ.), οπότε για τη μονιμοποίηση αποφαίνεται το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο. Σύμφωνα με τον πρόσφατο αντιεκπαιδευτικό νόμο 4823 (ΦΕΚ Α 136/3.8.2021) για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, οι δόκιμοι εκπαιδευτικοί για να μονιμοποιηθούν, θα πρέπει να αξιολογηθούν – και μάλιστα κατ’ έτος- σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται για την ατομική αξιολόγηση όλων των μόνιμων εκπαιδευτικών, διαδικασία όμως η οποία δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα. Ο εκπαιδευτικός κλάδος παλεύει δυναμικά για την ανατροπή αυτού του νόμου.

 

Υποχρεωτικές υπερωρίες

Υπεύθυνος για την ανάθεση προαιρετικών ή υποχρεωτικών υπερωριών (σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου) είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων (Ν. 1566/1985) ή/και ο Διευθυντής του σχολείου (αρ. 100, παρ 3 του ν. 4823/2021). Οι υπερωρίες δεν μπορούν να υπερβαίνουν τις 5 ώρες την εβδομάδα και ανατίθενται εφόσον οι εκπαιδευτικοί της ίδιας ειδικότητας που υπηρετούν στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα καλύπτουν πλήρως το υποχρεωτικό διδακτικό τους ωράριο και δεν υπάρχουν πλεονάσματα ωρών της ίδια ειδικότητας σε σχολικές μονάδες της ίδιας ή όμορης ομάδας σχολείων. Σε άλλη περίπτωση μόνο με σύμφωνη γνώμη του ΠΥΣΔΕ μπορούν να ανατεθούν υπερωρίες εγγράφως και οριζόμενες συγκεκριμένα.

 

Η ΕΛΜΕ μας, όπως και η ΟΛΜΕ, είναι αντίθετη με την ανάθεση υποχρεωτικών υπερωριών και καλεί τους Συλλόγους Διδασκόντων να μην αναθέτουν υποχρεωτικές υπερωρίες σε συναδέλφους. Δεν πρέπει να αποδεχτείς την ανάθεση υπερωρίας όταν χιλιάδες συνάδελφοί σου παραμένουν άνεργοι. Σε κάθε περίπτωση αυθαίρετης ή παράτυπης εντολής προϊσταμένου, συμβούλου ή διευθυντή, να ζητείται η εντολή εγγράφως.

Απεργία

Για τις ημέρες απεργίας χάνεται 1 ημερομίσθιο κατά την ημέρα της απεργίας. Σήμερα, με τον αντεργατικό νόμο Χατζηδάκη, η κυβέρνηση επιχειρεί να βγάζει παράνομες όσες απεργίες θεωρεί επικίνδυνες, επιχειρεί να χτυπήσει το δικαίωμα στον συνδικαλισμό, στην απεργία και τη διαδήλωση. Απαντάμε συλλογικά, ενωτικά και συντεταγμένα, με την ενεργή συμμετοχή μας στις αγωνιστικές, απεργιακές και συλλογικές δράσεις και διαδικασίες του εκπαιδευτικού κινήματος.